11 Eylül 2014 Perşembe

Erteleme Sanatı / John Perry


Her zaman beğendiğimiz kitapları yazacak değiliz ya, beğenmediklerimizi de yazalım , belki birilerine fikir verir :)

Kitapçıda bu kitabı gördüğümde çok ilgimi çekmişti, mutlaka alıp okuyayım diye düşünmüştüm. Ama okudum ve pek de beklediğim gibi bulmadım.

Amerikalı bir felsefeci ve aynı zamanda "Sistematik Erteleme" makalesinin yazarı olan John Perry tarafından yazılan kitap ilk anda size çok şey vaat ediyor. Çünkü kitabın alt başlığı "Oyalanma, Savsaklama ve Kaytarma Rehberi". Hani sanki bu kitabı okuyunca, bunları etrafa çaktırmadan nasıl yapacağınızı öğrenecekmişsiniz gibi. Ben de bu amaçla mı aldım bu kitabı? Evet, itiraf edeyim biraz öyle... Oysa ki kitap, bence, ertelemeye farklı bir açıdan bakmayı anlatıyor. 

"Sistematik erteleme, kişinin gereken işleri bu olgudan faydalanacak şekilde yapılandırmasıdır. Aklınızda - belki de, not aldığınız bir yerde- sonuçlandırmak istediğiniz işlerin önem sırasına göre bir listesi bulunur. Bu listeye öncelikler listesi bile diyebilirsiniz. En önemli ve acil görünen işler en üstte yer alır. Fakat listenin alt sıralarında da yapılmaya değer işler bulunur. Bu işleri yapmak, listenin üst sıralarındaki işlerden kaçınmanın bir yoluna dönüşür. Buna benzer bir iş yapısı sayesinde erteleyici faydalı bir yurttaş olur. Hatta benim gibi çok iş kotaran biri olarak nam bile salabilir..."

"...Bana göre mükemmeliyetçilik ertelemeye yol açıyor. Mükemmeliyetçi olduğumu düşünmediğim için bu ikisi arasındaki bağlantıyı görmem zaman aldı. Birçok erteleyici, mükemmeliyetçi olduğunu fark etmez...."

Yani yazar, erteleyenleri bugüne dek iyi gözlemlemiş (söylediğine göre, kendisi de bir erteleyici)  ve bunu farklı yönlerden ele almış. Ama sonuç? 
Kitabı bitirdiğimde  "Eee?" dedim kendime. 

Kitabın en sevdiğim yeri, en başında yer alan Mark Twain'in sözü:
"Bugünün işini yarına bırakma, mümkünse ertesi güne bırak."

Kitabın arka kapak yazısı şöyle:

"İyi haber: Artık her şeyi ertelediğiniz için kendiniz kötü hissetmek zorunda değilsiniz. Dünyada ertelemeyi bir yaşam biçimi haline getirmiş sizin gibi çok insan var ve bu insanlar aslında pek çok şeyin altından kalkıp gayet de başarılı olabiliyorlar.

John Perry de parlak ve esprili bir üslupla yazılmış bu kitapta, ertelemenin bir kusur değil, aksine faydalı bir şey olduğunu, hatta bir 'sanata' dönüşebileceğini gösteriyor.

Siz de teslim tarihleriyle arası iyi olmayan, hemen işe koyulmak yerine kaytarmayı seçen, faturaları ödemek internette gezinen veya önemli işler dururken sürekli başka şeyler icat eden biriyseniz, bu kitap hayatınızı değiştirebilir. Burada önerilenleri yapmayı ertelemek ise en doğal hakkınız..."

Siz bilirsiniz, tercih sizin :)

5 yorum:

NarÇelen dedi ki...

erteleme davranışlarımdan bıkmış biri olarak, bunun kötü bişey olmadığını söyleyen bi kitap okumasam iyi olur diye düşünüyorum :))

Mehmet Bilgehan Merki dedi ki...

Pek bir şey vermemiş gibi?

Canan Ünal dedi ki...

Sevgili NarÇelen,
Eğer rahatsızsan, bence de :)

Sevgili Mehmet Bilgehan Merki;
Aynen,pek sevdim diyemeyeceğim.

Şahin Shirin Erdem dedi ki...

Bunu ben de çok yapıyorum. Pek çok kişinin aynı durumda olması bunu olumsuz olmaktan kurtarır mı pek emin değilim. .
Bu kitabı okusam iyi olacak galiba. :)

Two and a half book dedi ki...

Merhaba henüz çok yeniyiz ama bloğumuza göz atmak ister misiniz ? film ve kitap meraklılarını yorumlarıyla beraber bekliyoruz :)